/
/
#مش_عايزينك يتصدر “تويتر” وسط مطالب برحيل السيسي

#مش_عايزينك يتصدر “تويتر” وسط مطالب برحيل السيسي

دشن رواد "تويتر" هاشتاج حمل وسم #مش_عايزينك، بعد دقائق من قسم #السيسي لو مش عاوزيني همشي، مطhلبين برحيل قائد الانقلاب العسكرى عبد الفتاح السيسى عن حكم مصر بعد تدميرها وتخريبها.
السيسي

دشن رواد “تويتر” هاشتاج حمل وسم #مش_عايزينك، بعد دقائق من قسم #السيسي لو مش عاوزيني همشي، مطhلبين برحيل قائد الانقلاب العسكرى عبد الفتاح السيسى عن حكم مصر بعد تدميرها وتخريبها.

كان عبدالفتاح السيسي قد تحدث اليوم السبت بقوله: “يا نبقى دولة مظبوط يا أسيب مكاني وأمشي وأي حد يتولى البلد دي ولو كنا مقتنعين وبتكلم بحزم وجدية ولازم تتخذ فيه إجراءات، وعندنا معدات تبيد وتشيل كل اللي حصل، ولو الناس مش عاجبها الكلام ده نستفتي إن أنا أمشي”.

#مش_عايزينك

المغردون شنوا هجوماً عنيفاً على المنقلب رداً على آخر تصريحاته بأنه سيواصل الاقتراض الخارجى، وأيضاً تسببه فى ضياع ثروات مصر المختلفة كالمياi والغاز وتدمير المحاصيل الزراعية، فيما يلى نرصد جانباً من تلك التعليقات:

زعيم حزب غد الثورة الدكتور أيمن نور كتب: قال السيسى لو #مش_عايزني أمشي. وفات الرجل أن يوضح كيف يمكن أن يبدي المواطن موقفه الرافض له في ظل إلغاء الحق في hلتظاهر والتعبير والأنتخابات الحره وإعلام الصوت الواحد واعتقال كل من يتنفس في مصر. فكيف يمكن لمصر أن تقول للسيسي #مش_عايزينك؟

الإعلامى عبدالله الشريف.. السيسي: لو مش عايزيني أبقى موجود ماعنديش مشكلة.

الشعب المصري: بسم الله الرحمن الرحيم. يلا بينا خلوها توصله

https://twitter.com/AbdullahElshrif/status/1299667801251155971

كما غرد الإعلامى والناشط الحقوقى هيثم أبوخليل فكتب بكل العبارات: مش عايزينك.. ارحل.. اذهب.. امشي.. كفاية.. بره.. اخلع.. انتلف.. ورّينا عرض اكتافك.. غادر.. انصرف.. اختفي.. غور. اترك .. حِلْ.. عدّي.. .درّق. #مش_عايزينك

ناشط مش سياسي: ارحل يعني تمشي يالي ما بتفهمشي #مش_عايزينك

الكاتب عبد الله الملا قال..#مصر هي عمود الخيمة في العالم العربي والقلب بالنسبة للعالم الإسلامي.. إذا مرضت مرض الجسد كله لمرضها، فكيف تستغربون منا أن ننصر شعبها ؟ #ارحل_يا_سيسي #السيسى #مش_عايزينك

أبو حمزة: فين إعلام العار يقول للسيسى إن فى أقل من عشر دقائق من اطلاق هاش  #مش_عايزينك يتصدر مصر.

https://twitter.com/abohamz04262651/status/1299671467014135810

وكتب الإعلامى حسام الشوربجي.. #السيسى: لو المصريين مش عايزني أكون هنا أنا معنديش مشكلة والله. هم اللي كانوا في رابعة والنهضة وكل ميادين مصر من لحظة الانقلاب كانوا من الصين؟

 طب واللي نزلوا في سبتمبر في السويس والإسكندرية والقاهرة دول كانت جنسيتهم إيه؟ السيسي منافق وكذاب وكل خطاباته ووعوده فاشلة #مش_عايزينك

حضرة المواطن.. كل ما اقعد أفكر إزااي السيسي رئيس مصر والسيساوية لحد دلوقت عايشين ف خيال الإنجازات ومش شايفين الواقع .. أحس إن صدرى فيه قنبلة نووية وهينفجر …#مش_عايزينك

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

رابط مختصر للمادة:

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

  • الأكثر زيارة
  • الأكثر تعليقاً
  • الأحدث